Starka kvinnliga karaktärer inom litteraturen

 
Idag är det intrenationella kvinnodagen, en dag som gör mig både glad och frustrerad. Jag blir glad över att det finns en dag där man uppmärksammar de orättvisor som finns mot kvinnor, den ojämlikhet som existerar och hur kvinnor hela tiden blir ifrågasatta när något händer dem. Samtidigt blir jag frustrerad att det bara är en dag och att det ens fortfarande behövs. Kvinnor har lika mycket rättigheter som männen, kvinnor kan göra lika bra jobb som männen och förtjänar att få lika mycket lön för samma arbete som männen. Bara för att majorteten av kvinnor runt om i världen med största sannolikhet kommer skaffa barn ska det inte påverka deras chanser att få arbete, att få den lön de förtjänar och inte heller ska det vara ett problem att kvinnor vill ha barn! Men det är inte en stor utläggning om mina åsikter gällande jämlikhet som detta inlägget ska handla om, utan det ska handla om vilka kvinnliga karaktärer inom litteraturen som jag anser är starka och bra förebilder. Visserligen kommer det mest vara från Young Adult böcker, men förhoppningsvis till nästa år har jag utökat mina litterära breddgrader. 
___________________________________________________________________________________________
 
Här kommer alltså en liten lista (utan någon specifik ordning) på de kvinnliga karaktärer som enligt mig är stakra och bra förebilder.
 
1. Elizabeth Bennet från Stolthet och Fördom 
Elizabeth Bennet, ja var ska man börja med denna karaktär. Hon är bestämd och självsäker, ibland lite för självsäker och har oerhört mycket stolthet. Hon har lätt för att ha fördomar om folk, men inser efterhand att hon haft fel. Hon låter inte sin status som kvinna diktera hur hon ska leva sitt liv, eller vem hon ska gifta sig med. Hon är helt enkelt en karaktär som både står upp för sig själv, säger det hon tycker, men kan samtidigt medge att hon haft fel och be om förlåtelse för de fel hon gjort. 
 
2. Hermione Granger från Harry Potter-serien
Hermione Granger är en lojal men bestämd karaktär, hon vet vad hon vill och hon strävar alltid efter att nå bästa resultat. Hon utvecklas allt eftersom serien fortlöper och blir allt mer självständig och låter inte hemska kommentarer eller mobbing stå i hennes väg från att uppnå det hon vill. Hon är godhjärtad och ser det bra i människor. Hon är inte heller rädd för att säga vad hon tycker och tänker, hon står helt enkelt upp för sig själv. 
 
3. Penny Porter från Girl Online-trilogin
Penny är en karaktär som jag hade behövt när jag var 16 år, en karaktär som visar sina svagheter, men som inte låter sig hindras av dem, som istället arbetar med dem hela tiden och utnyttjar dem till en slags fördel. Pennys ångest och panikattacker gör att hon har svårt att hantera allt, men efterhand som serien fortlöper så blir hon allt starkare och allt mer självständig. Hon inser att hon klarar sig själv, bara hon har sina vänner och sin familj runt sig. Många unga känenr sig osäkra och då behövs det en karaktär som man kan känna igen sig i och jag tycker att Penny är en sådan karaktär.
 
4. Tiger Lily från Tiger Lily
Tiger Lily, eller Tiger Lilja som hon heter på svenska, är en underbar karaktär, jag vet inte ens hur jag ska förklara henne, men hon är inte rädd för någonting och och vågar stå upp för sig själv. Hon gör svåra val och trots att hon inte alltid är okej med de val hon gör till en början vet hon ändå varför hon måste göra de valen. Hon står upp för det hon vill och det hon tycker, hon lever sitt liv och låter inte någon komma i vägen för det. 
 
5. Shahrzad från The Wrath & The Dawn
Shahrzad vet vad hon måste göra och tvekar inte en sekund när valet står framför henne. Hon låter inte männen diktera sitt liv och hon visar sig vara en oerhört stark kvinna med en sådan bestämdhet i sig att man förundras över henne ibland. Trots att hon älskar djupt och vet att den hon älskar gjort fel i många fall låter hon inte honom diktera hennes liv och det blir nästan som att hon dikterar hans liv utan att han helt förstår det. Shahrzad är en krigerska till viss del och kommer slåss för det som är rätt och det som betyder mest för henne. 
 
6. Feyre från A Court of Thorns and Roses
Feyre är den som får göra allt i sin familj, jaga, fixa ved, laga mat, städa osv. Hon klagar aldrig, men önskar att hon kunde komma från det. En dag gör hon det och även om hon i början kan verka svag och mesig så växer hon snabbt till sig och man ser en kämparglöd och en självständighet inom henne som sakta försöker bryta ut. Hon låter inte någon bestämma över henne och när någon försöker göra det blir hon förbannad och inser sakta men säkert att hon är sin egen person och ingen styr henne. 
 
Det finns såklart hur många starka kvinnliga karaktärer som helst, men det är dessa jag kommer på just nu. Har ni några karaktärer inom litteraturens värld som ni känner är starka och helt enkelt kick-ass awesome? Berätta vilka och gärna vilken bok de är från så jag kan vidga mina vyer ännu mer! 
 
2017 bok bokblogg böcker internationella kvinnodagen litteratur starka kvinnliga karaktärer inom litteraturen
1 kommentar
Emelie Karlsson

Vilket fantastiskt inlägg!!!

Svar: Tack så mycket! :)
Elin Johanna Sköld