Frågor jag fått om Förintelsen av Hédi Fried

"Frågor jag fått om Förintelsen" av Hédi Fried, utgiven av Natur & Kultur, 2017, 5/5 stjärnor.
 
Ibland blir jag påmind om Förintelsen av min egen hjärna, det bara ploppar upp och helt plötsligt är det där, allt det hemska som hände miljontals människor. Jag vet att många fick möjligheten att gå och lyssna på föredrag av överlevare, det fick aldrig jag, men denna boken gav mig svar på hur ett sådant föredrag kan ha sett ut. 

Frågor jag fått om Förintelsen är Hédi Frieds femte bok och här har hon helt enkelt samlat frågor som elever har ställt till henne när hon varit ute på skolor och föreläst. Det är en kort bok på 146 sidor och den går ganska snabbt att läsa. Det är inga jättelånga svar till frågorna och Hédi skriver och berättar på ett sätt som gör att man nästan kan förstå hur hemskt allt de gick igenom var. Hédi och hennes familj hade till viss del tur, då de inte hamnade i koncentrationsläger förrän våren 1944, visserligen överlevde inte hela familjen, men Hédi och hennes syster överlevde och fick komma till Sverige. 
 
Jag tycker det är en bok värd att läsa och det är definitivt en bok som man skulle ha i skolor som ett måste att läsa i åttan eller något. Men Hédi säger i boken att vi måste börja prata om detta mycket tidigare än i åttan, och jag håller med henne, det är ett alldeles för stort och viktigt ämne för att det ska ligga oberört i så många skolår, och barn förstår så mycket mer ibland och kan sortera känslor på ett annat sätt. 
 
Jag rekommenderar denna boken till alla som är intresserade av Andra Världskriget och Förintelsen, och även till de som inte är så intresserade, men som vill veta lite mer. 
2017 andra världskriget bok bokblogg böcker frågor jag fått om förintelsen förintelsen hédi fried läsa
0 kommentarer