Dear Martin av Nic Stone

"Dear Martin" av Nic Stone, utgiven av Crown Books, 2017, 5/5 stjärnor.
 
Denna bok alltså. Jag läste den på två dagar och det är ingen tjock bok, 200 sidor, men det finns så mycket innehåll i den. Boken handlar om Justyce McAllister, en duktig student som är påväg till Yale, men han är även Afroamerikan och han stöter en kväll på problem med polisen och har helt plötsligt handfängslen på sig, utan att han gjort något fel. Efter detta börjar Justyce skriva brev till Martin Luther King, i ett försök att vara mer som honom, dock lägger Justyce ner projektet efter ett tag då han känner att allt känns meningslöst och hopplöst. 
 
Jag kan inte ens börja förklara hur viktiga böcker som denna är i dagens samhälle. Jag har ännu inte hunnit läsa The Hate U Give, men den ska läsas innan året är slut. Denna boken, jag vet inte ens hur jag ska börja berätta och förklara om den, den är bara så bra och så viktig helt enkelt. Sättet som författaren skriver på får en att inse att vi lever i ett skevt samhälle. Och efter allt man hör på nyheterna om hur polisen skjuter i försvar, trots att personen de skjuter mot inte har gjort något eller ens har upprätt hotfullt, jag blir bara frustrerad. Detta är en bok jag hoppas fler kommer läsa och att det kommer bli en bok som används i skolan, för det är en fantastisk bok. Har ni inte läst den än, gör det!
2017 bok bokblogg bokrecension bookblog böcker dear martin läs den läst i november must read nic stone the hate u give ungdomsbok
0 kommentarer