Turtles all the way down av John Green

"Turtles All the Way Down" av John Green, utgiven av Penguin Random House, 2017, 4/5 stjärnor.
 
Har precis lyssnat klart på John Greens nya bok Turtles All the Way Down och jag tyckte om den väldigt mycket. Visst att det fanns små saker som jag inte gillade, men överlag är det en riktigt bra bok som jag definitivt kommer rekommendera till folk i min omgivning. 
 
Detta är John Greens enda bok på nästan sex år, hans senaste var The Fault In Our Stars som kom ut i januari 2012. Jag älskade TFIOS och kan fortfarande läsa den om jag inte vet vad jag annars ska läsa, den är full med postitlappar på citat jag älskar och det är en bok som har borrat sig fast i mitt hjärta. Så när jag såg att John skulle släppa en ny bok blev jag både exhalterad och nervös, skulle boken vara bra, skulle jag gilla den, vad skulle den handla om? Så många frågor. 
 
För att bäst förklara vad boken handlar om gillar jag Storytels beskrivning på den svenska utgåvan:
 
1) Den heter Sköldpaddor hela vägen ner.
2) Den kommer ut på svenska 1 november.
3) Den börjar med jakten på en miljardär på flykt och en hittelön på 100000 dollar.
4) Huvudpersonen är 16-åriga Aza Holmes.
5) Hennes tankar rör sig i en oändlig spiral runt bakterier och vad som kan hända om de kommer in i hennes kropp. Hon är aldrig utan handsprit.
6) Det blir en stor inre konflikt när Aza vill hångla, men samtidigt tänker på vad som kan överföras i en enda kyss.
7) Hennes bästis Daisy är en fullkomligt orädd Star Wars-nörd som skriver fanfiction om Chewbacca.
8) Sköldpaddor hela vägen ner är fiktion, men den är också personlig för John Green. Här berättar han om den typ av psykisk ohälsa och tvångstankar som har påverkat hans eget liv sedan barndomen.
9) Tuataran är en uråldrig reptil. Den lever bara på Nya Zeeland och kan bli 150 år. Tuataran i den här boken kan också bli väldigt rik. 
10) John Greens senaste bok kom för 6 år sedan. Hans läsare är vana att få vänta och längta. Förr eller senare exploderar jag tog 10 år att skriva!
 
Boken handlar alltså om Aza och hennes tvångstankar, och hur de nästan äter upp henne inifrån ibland. Man får följa med på hennes interna konflikt med sina tankar och de bråk som uppstår när Aza vill en sak, men hennes tankar vill en annan. Det är en bok som handlar om mental hälsa, något som absolut behövs idag, men den handlar även om vänskap, kärlek, om att försöka förstå någon som lider av tvångstankar och hur svårt det kan vara för en sådan person att leva ett helt vanligt liv.
 
Ibland tyckte jag att det blev jobbigt när man lyssnade på Aza och hennes interna kamp med sina tankar, men jag förstår varför de var där och jag tror i efterhand att det var bra att jag tyckte de delarna var jobbiga, för på något vis förstår jag lite mer de som lider av tvångstankar och hur jobbigt det måste vara i deras huvud ibland. 
 
Jag kan starkt rekommendera er att läsa denna bok!
att läsa bok bokblogg boknörd bokrecension bookblog böcker john green ljudbok läsa läsning sköldpaddor hela vägen ner storytel turtles all the way down tvångstankar
0 kommentarer